fredag, januari 18, 2008

Livet är hårt sen dör du



Snart börjar filmfestivalen här i Göteborg. Då börjar lidandet.

Det värsta med finfilm och festival är alla 40-plussare som sitter och skrockar på konstiga och vuxna ställen i filmen som för att markera att de förstår den subtila humorn som den vuxne och icke-kommersielle filmskaparen bara MÅSTE ha.

Även på de mest konstiga ställen ska man fnittra till eller kulturtantsflabba för att markera att man är liiiiite smartare än de som skrattar åt riktiga komedier.

Den här känslan växer i mig för varje år, och ibland svämmar den över mig även när jag är på film som inte visas inom festivalramar. Exempelvis var jag och såg Woody Allens "Cassandra's dream" när den var helt ny på bio.

I korta drag kan man säga att det är en jätteobehaglig film om moral och etik och död. Men ändå sitter folk och skrockar för att Colin Farrells karaktär gråter och super och går ned sig efter att han utfört ett mord.

Hur resonerar man då?

– Gud, så roligt! De har mördat en kille och den här snubben är i upplösningstillstånd och har börjat missbruka för att få bukt med ångesten! Det är en subtil humor som JAG förstår för jag är 40 år, kulturarbetare och röstar på vänstern. Och att någon i MIN BEKANTSKAPSKRETS skulle mörda alterarnativt vara nåt annat än VINALKIS är ju helt omöjligt! Så det här är rena rama SCREWEBALL-KOMEDIN för nån med mina korkade referensramar.

Om du inte tror mig så är du välkommen till Göteborg i nästa vecka.

3 kommentarer:

Magnus J sa...

jo, det är grymt irriterande. Därför rekomenderar jag "I Am Legend" med Will Smith. Visserligen kommer du att sitta med en massa töntiga kids som gillar negerslang och Uzi-våld. Men du slipper 40plussarna och får dessutom en jävligt episk filmupplevelse.
...Om du kan ta filmen med precis rätt nypa salt, vilket jag tror du kan.
-Jävligt bra söndagsfilm!

Anonym sa...

Minns när du och jag satt på filmstudion i Blge och skrattade åt allt det som just 40plussarna inte skrattade åt. Som när ett barn dödade några djur. Minns du?
/Martin S

Daniel sa...

Det minns jag. Det var bra söndagar, haha.