fredag, februari 08, 2008

Ge mig arsenik!



Vi rör oss snabbt mot 10-talet, men fortfarande är vi inte färdiga med terapisessionerna rörande år 2000. Nyss släppte ett popband med det vulgära namnet Hästpojken en skiva där låttexternas litterära kvaliteter är närmast jämförbara med gårdagens inköpslista.

Hur det tas emot? Tja, orden "energisk", "sprudlande", "desperat", "skärande", "friskt", "vackert", "självklart" och "dramatiskt" har använts i recensionerna.

Eller vänta nu! Alla de där rockfarbrorklyschorna har faktiskt använts i en (1!) och samma recension. Om vi höjer blicken från annonsbladen så tycker tydligen recensenterna att det är "befriande" och "smärtsamt" också. Och glöm nu inte "manisk glöd".

Vad är det som har hänt?
"Inte sedan Håkans första skiva har vi hört en lika livsnödvändig debut", säger en recensent. Just det. I vår anala besatthet av att få ytterligare en "Känn ingen sorg för mig, Göteborg" att krama sönder har vi alltså kommit till det stadiet där man kan musiksätta telefonkatalogen, rabbla hållplatser i Göteborgs spårvagnsnät eller något annat lika begåvat och komma undan med det. Bara det låter Broder Daniel eller Håkan Hellström om gitarrerna.

Den folkpartistiska finansministern Anne Wibble sa en gång på 90-talet att vi hade passerat botten. Hon talade så klart om ekonomi, men Wibbles citat passar väldigt bra när vi pratar om svensk gitarrock av i dag. Mänskligheten har blivit åtta år äldre sedan "Känn ingen sorg för mig, Göteborg". Men smartare? Knappast.

2 kommentarer:

Joel Josefsson sa...

Så fort ett band kommer från Göteborg och spelar elgitarr blir det precis som att kalla ett band för "tjejband" och inget mer. Allt blir lidande av en ynka grej. Och jaaa, det är ingen "ny" skiva, men ändå ett svenskt Babyshambles.

Lintin sa...

Hahaha, vad skönt att läsa att någon annan än jag har problem med att förstå det genialiska i att glömma allt vad skönsång heter och målbrottsvråla ut fucking jävla nonsens. Fast det vågar jag inte säga till mina hästpojksälskande vänner. De skulle lyncha mig.