tisdag, februari 05, 2008

Hör upp, blindstyre!



Jag är synskadad. Och på senare tid verkar det som att synproblem är det nya aids eller det nya fetma. Överallt kryllar det av glasögonormar och gud vet att jag skulle behövt se alla dessa töntar omkring mig när jag dömdes till att bära glasögon som nioåring.

Vad jag inte skulle ha behövt som nioåring är dock vetskapen om att lejonparten av alla med glasögon inte alls har några problem med synen. Det hade inte hjälpt mitt nioåriga jag att inse att alla de här clownerna i absurt överdimensionerade glasögon har perfekt fungerande ögon och att deras glasögon är av fönsterglas.

När - och nu pratar jag direkt till er! - blev det chict att låtsas ha ett handikapp man inte har? Varför valsar ni inte runt med plastben, tandproteser och hörapparat? Varför är det just synskadade ni väljer att låtsas vara?

Är det en solidaritetshandling? I sådana fall får jag be er sluta upp. Det känns inte genuint, det känns inte äkta. Smeta skokräm i ansiktet och gå med i Afrika-grupperna istället. Låt oss som faktiskt inte ser de nedersta raderna på optikernas tavlor lida vidare i ensamhet med vår nedsatta syn och riktiga glasögon.

1 kommentar:

presidenten sa...

nedersta raderna...? vilken syntavla? skulle jag vilja säga.