söndag, mars 09, 2008

Ingen Hendrix i nians rocklektion



Ikväll sändes första avsnittet av BBC-producerade musikdokumentären "7 ages of rock" på svensk teve. Och jag är förundrad. Vad var det för något vi fick se, egentligen?

Enligt BBC:s hemsida ska det första avsnittet, "The Birth of Rock", berätta historien om den blues-baserade rockmusiken som var hipp under fem år i slutet av 60-talet. Fokus skulle, enligt samma hemsida, ligga på Jimi Hendrix; "the rock revolution of the 1960's seen through the life and music of Jimi Hendrix".

Nu har precis det första avsnittet sänts klart och Jimi Hendrix' namn nämndes inte en gång. The Beatles hoppade man också över, trots att BBC menar att man i första avsnittet också ska titta på hur "studio developments of The Beatles transformed the possibilities and ambitions of rock".

Vad är det för nedklippt och märklig version av "7 ages of rock" Kanal 9 köpt in?

1 kommentar:

Gammal Hårdrockare sa...

Intressant blogg, den kommer jag att lägga till Mina Favoriter!
Jag skriver en del om rockmusik jag också förresten.

http://gammalhardrockare.blogspot.com/