tisdag, september 15, 2009

Får SVT:s bloggare lön fast hon är sjuk?



Jag noterar att Sveriges television har en svininfluensabloggerska som, naturligtvis, bloggar om hur det är att ha svininfluensa.

Ett problem man kan ha med bloggen är att det aldrig sägs rakt ut att bloggerskan faktiskt har svininfluensa.

Något läkarbesök med efterföljande diagnos finns inte, så att bloggerskan faktiskt har svininfluensa är rimligen ett antagande från henne själv och företaget. Att hon kanske bara har en vanlig Svensson-influensa vore nog inte lika fräckt att skriva om, tänker jag.

Ett annat problem man kan ha med bloggen är att den verkar existera i något sorts ersättningsmässigt limbo.

Är bloggerskan sjukskriven från sitt arbete? Är bloggandet att betrakta som ett arbete? Får hon i sådana fall lön för sitt arbete? Får hon sjukersättning samtidigt? Eller jobbar hon gratis för SVT?

Frågor, frågor. Svaren kommer nog alldeles snart.

3 kommentarer:

Johanni Sandén sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Djeiran sa...

Hej där. Jag tänkte svara på det som jag KAN svara på! Jag är sjukskriven, ja. Jag får dessvärre inte åka in till läkaren, utan fick min diagnos per telefon (vilket också står i måndagens "rapport" eller vad man nu ska kalla det) av en distriktsläkare på min vårdcentral. Så antagandet görs av läkaren, mig och därefter SVT. Läkaren jag talade med sa att Svensson-influensa inte cirkulerar just nu.
Det var allt för denna gång! /Bloggerskan

Daniel sa...

Den intressantaste frågan kräver dock fortfarande sitt svar - får du betalt av SVT för att blogga när du är sjukskriven?