tisdag, december 29, 2009

00-talets bästa album: A-C



Ett problem med topplistor över decenniets bästa skivor, låtar, whatnot är att de ofta syns vara påverkade av den människa listmakaren är idag. Låt mig förklara.

Jag var själv 16 år när 00-talet började och är 26 år gammal på torsdag, på nyårsafton. Det är väldigt få av de skivor som släpptes 2000 som jag tycker är lika bra idag, och många av de skivor som släpptes då och som jag upptäckt i efterhand hade jag aldrig hört talas om då.

För att komma ifrån det här har jag sett över mina tidigare årsbästalistor (publicerade bland annat i DT, Groove och här på bloggen) och plockat med toppskiktet från varje år och, utan någon annan ordning än den alfabetiska, sammanställt det.

Så här lät alltså 00-talet, både för mitt 16-åriga, 20-åriga och 26-åriga jag. Vi börjar med mina favoritskivor vars upphovsmän heter något på A, B eller C.

  • Albert Hammond, Jr. - Yours to keep (2006)
  • Animal Collective - Feels (2005)
  • Animal collective - Merriweather post pavillion (2009)
  • Anna Järvinen - Jag fick feeling (2007)
  • The Ark - We are The Ark (2000)
  • A sunny day in Glasgow - Ashes grammar (2009)
  • Babyshambles - Down in Albion (2005)
  • Babyshambles - Shotters nation (2007)
  • Bad cash quartet - Outcast (2001)
  • Badly drawn boy - Born in the UK (2006)
  • Badly drawn boy - Have you fed the fish? (2002)
  • Bat for lashes - Two suns (2009)
  • Belle & Sebastian - Fold your hands child, you walk like a peasant (2000)
  • Black box recorder - Passionoia (2003)
  • Black rebel motorcycle club - B.R.M.C (2001)
  • British sea power - Do you like rock music? (2008)
  • British sea power - The decline of British sea power (2003)
  • Cat5 - Cat5 (2006)
  • Coral - Roots and echoes (2007)
  • Cut copy - In ghost colours (2008)
* * *
Om du vill lyssna på några låtar från de här skivorna, klickar du bara här för en Spotify-lista. Om du inte har Spotify, skriv din mailadress som en kommentar så skickar jag en invite.

Inga kommentarer: