tisdag, december 15, 2009

En tidning man skäms att läsa



I dag fick jag den seriösa publikationen Hallå Frölunda i brevlådan. Det är, enligt programförklaringen "ett lokalt livsstilsmagasin som delas ut i Frölunda en gång per månad". Tidningen produceras av företaget Mediakonsult i Askim och trycks i 19 600 exemplar.

Jag och det senaste numret av Hallå Frölunda kommer inte överens. Det kändes kasst från början, då den som delar ut tidningen hade beslutat sig för att slänga cirka 50 exemplar av den utanför min port istället för att lägga dem i min och grannarnas brevlådor.

Jaja, sådant där har man ju överseende med. Det är ju ändå ett "livsstilsmagasin" vi har att göra med. Som sådant är det såklart proppfyllt med ful reklam och för att inte det ska ta överhanden har man kryddat med ett illa skrivet reportage från en sportbar i centrala Göteborg (läs: textreklam), ett dåligt genomfört smaktest av sill som säljs av en fiskmånglare i Käringberget (läs: textreklam) och så lite filmtips (läs: textreklam) på det. Änna gôtt.

Låt oss uppehålla oss vid filmtipsen. Herrn som står bakom filmtipsen i Hallå Frölunda är, enligt vad jag orkat researcha mig till, en skön snubbe som uppenbart är anställd på Sveriges största videobutikskedja. I senaste numret av tidningen tipsar sköne snubben om fyra nya filmer man bör se och lämnar, i all välmening, ett tips på film att undvika.

Man häpnar lite över de tips filmtipsaren lämnar och man häpnar över hans brinnande formuleringsglädje. Ja, vi har att göra med en formuleringsglädje man bara hittar hos glada amatörer som inte bryr sig det minsta om att genera sig själva med usel smak och ihåliga resonemang.

Bästa nya filmen är enligt sköne snubben Johnny Depp-filmen "Public enemies". Inga konstigheter, sköna snubbar som vår filmtipsare tillhör ju den kategorin av svennar som har Gudfadern-temat som mobilsignal, skulle kunna tänka sig att arrangera ett "maffiabröllop" när de gifter sig och som "fascineras" av organiserad brottslighet och gangsterromantik. Ja, utom när den är samtida och utgörs av invandrare.

Sen tipsar vår filmtipsare om filmen "Baksmällan", men kastar in en brasklapp, för om du är "gammal (60+) och har svårt att hålla tätt så finns risken att du pissar ner dej pga hejdlöst skrattande". Oj då.

Sen kommer tips nummer tre, Paul Rudd-komedin "I love you man" som tydligen är schysst, men "minus för den inte så 'straighta' titeln, men dont [sic!] worry, its [sic!] gonna be okay". Oj då. Sen kommer tips nummer fyra, Jack Black-komedin "Year One" som trots sin "låga" humor är klart sevärd och tydligen är det "skönt att se lite bibliska personer i filmen också". Oj då.

Slutligen kommer tipset på vilken film du bör undvika. Vilken kan det vara? "G.I Joe: The rise of Cobra"? "Scener ur ett kändisskap"? Icke! Filmen du bör undvika är den prisbelönta och kritikerhyllade dokumentären "Bananas!". Oj då.

Man undrar varför. Så här står det att läsa: "En hel dokumentär om bananer??? Spännande, ät eller kör upp istället. Gör ingen film om dom". Oj då.

Det är inte varje dag man måste leta fram skämskudden efter att ha läst en tidningstext. Men då jag gillar både "The Office" och "Curb your enthusiasm" längtar jag redan efter nästa nummer av det här ociviliserade tramset. Tack, Mediakonsult!

1 kommentar:

Malin sa...

Jag läste precis månadens "Hallå Borås" av samma firma. Det är inte första gången jag förundras över den oerhörda brist på kvalitet som tidningen utgör. Tack och lov är filmtipsen borta från just denna utgåva, men varje försök till artikel är uruselt skriven och krönikorna får mig att vrida mig av pinsamhet. Som företag skulle jag skämmas för att synas i en sån här blaska.