fredag, januari 29, 2010

Avväpna (Sd) med hjälp av Bowie



Som ung var jag medlem i en armé. Vi kallade oss BOA , men vi agerade inte på order av någon men allt som vi gjorde, det gjorde vi för en man - David Bowie.

BOA stod för Bowie Online Army och vårt arbete gick, kort sagt, ut på att se till att David Bowie fick den framskjutna positionen på internet som hade i våra hjärtan.

Vi såg till att Bowie vann läsaromröstningar om tidernas störste artist, världens bästa rockalbum, världens bäst klädde, tidernas bästa tandvårdspatient. Likt en sämre organiserad flock vargar rörde vi oss från NME, och Aftonbladet till Rolling Stone via MTV.

Sajter där någon omröstning hölls besöktes av vår lilla armé. Genom våra egna forum tipsade vi varandra om var vi kunde kuppa in Bowie och se till att han spöade Dylan, Rolling Stones, Aretha Franklin, Springsteen. Allra stoltast var vi när vi såg till att Bowie låg etta på en italiensk videolista hela januari 1999.

Jag inbillar mig att vår verksamhet då, vid senaste sekelskiftet, bidrog till att David Bowies profil höjdes märkbart. De album han släppte vid den här tiden sålde mycket bättre än de skivor han släppt under 90-talet. Bland många kom Bowie att omvärderas efter det långa 1980-talet, och han fick en mer naturlig plats i rockmusikens kanon.

Kanske är det bara en slump, men det är ett faktum att David Bowie var den förste artisten på sin nivå som
brydde sig om internet. Redan 1983 använde han sig av e-mail. 1987 startade en David Bowie-newsgroup på Usenet. 1996 blev han den förste mainstream-artisten som släppte en singel digitalt. 1998 blev Bowie internetleverantör när han öppnade BowieNet.

Han uppmuntrade fansen att digitalt dela med sig av bootlegs och hyllade idéen om nätverkssamhället. En tillåtande och tilltalande attityd mot de fans som var födda på 70- eller 80-talet och som vid millennieskiftet gjorde sig hemmastadda på internet. Älskade man David Bowie och hade en internetuppkoppling var det ju naturligt att man belönade sin hjälte med att "hjälpa" honom vinna över smaklösa rockgubbar som Led Zeppelin i någon omröstning.

På många sätt liknar den strategi vi Bowie-fans använde oss av 1998-2003 den strategi Sverigedemokraterna använder i dag. Som Gabriel Sundqvist, vd på Pronto Communications, noterar i en krönika på Dagens Media är Sverigdemokraterna det svenska parti som totaldominerar på internet.

Gå bara in på vilket politiskt diskussionsforum som helst. Titta i kommentarerna på Newsmill. Läs läsarkommentarerna på vilken nyhetssajt som helst. Handlar nyheten om sjukförsäkringen så handlar den efterföljande diskussionen ändå om integrations- och invandringspolitik. Och på Youtube har (Sd) tre gånger så många kanalvisningar som Moderaterna.

Det är inte direkt representabelt för hur Sverige ser ut i dag. Sverigedemokraterna har i dag hemmaplan på internet och riksdagspartierna är väck. De fokuserar på tryckta medier och lämnar fältet fritt för (Sd). "Riksdagspartierna med sina partikanslier och sympatisörer i hela landet har enorma personalresurser för att bedriva samtalskampanjer online", skriver Sundqvist. Men riksdagspartierna låter bli.

The Beatles hade ju även år 2000 fler fans än vad David Bowie hade. Ändå var de mer eller mindre osynliga på nätet eftersom The Beatles-fansen hellre skrev en insändare i Record Collector eller Uncut om att "Lucy in the sky with diamonds" var världens bästa låt. På internet
visste alla att det var Bowies "Life on Mars?" som var världens bästa låt.

I dag skriver vi år 2010 och David Bowie är inte längre unik i sitt sätt att använda internet. BowieNet har blivit en simpel nyhetstjänst. Andra artister och skivbolag fattade att man var tvungen att agera kraftfullt och framstå som attraktiva även på internet för att inte uppfattas som helt passé. Nu är David Bowie är omsprungen vad gäller närvaro på nätet av de flesta, och Bowie Online Army finns inte längre.

Om de svenska riksdagspartierna inte vill lämna fältet fritt för Sverigedemokraterna och andra grupperingar som är duktiga på att samordna sina agendasättande anfall måste de lära sig David Bowie-läxan. Det är enda sättet att avväpna SOA, Sverigdemokraterna Online Army.

Uppdaterat (1/2): En rad svenska medier rapporterar i dag att SD försökt sabotera en valsatsning genomförd av TV4 och Kanal 5 för att i en opinionsundersökning framstå som att man har närmare hälften av befolkningen bakom sig. Läs mer här och här.

Inga kommentarer: