tisdag, februari 23, 2010

Förnuftets näsduk torkar inte känslans gråt



Sofia Mirjamsdotter presenterar varje vecka en utmaning till Sveriges bloggare. Ett tema att skriva om, och denna vecka handlar det om att presentera en Spotifylista på 10 låtar som på något sätt hör ihop. Mitt tema är musik som förnyade min kärlek till popmusiken.


All musik är ny för den som aldrig hört den förr. Någon gång vid 00-talets mitt hade jag kört fast. Jag hade tröttnat på rockmusiken, kräktes på de oändliga rader av machomän i läder och denim som förpestade mitt livsrum. De gamla snuttefiltarna kändes utnötta. Jag behövde något nytt, en ny scen, en ny våg.

Och om inte den nya vågen kom till mig fick jag väl hitta den själv. Med förnämliga Allmusic som referensverk lyckades jag forumlera för mig själv vad jag saknade: ringande gitarr, ett visst sätt att frasera, ett delikat användande av oboe, religiöst tvivel, ciderbubblande popmelodier.

Musiken jag hittade - och som jag ännu håller närmast hjärtat - är förvisso inte inspelad under de senaste fem-tio åren. Men när jag hörde det första gången - tack Soulseek! - var det helt nytt för mig.

Det handlar om en estetik och ett förhållningssätt som jag är djupt förälskad i. Och ännu idag kan jag komma på mig själv att hitta popmusik från 1986 - tack Spotify! - som känns helt ny och fräsch. För mig.

Så här är mina 10 favoriter, rakt från hjärtat.

Förnuftets näsduk torkar inte känslans gråt (39:40)
01. The Mighty Wah! - The story of the blues, pt. 1 (från albumet "A word to the wise guy", 1984)
02. The Lotus eaters - The first picture of you (från albumet "No sense of sin", 1984)
03. Fiction factory - (Feels like) Heaven (från albumet "Throw the warped wheel out", 1984)
04. The Style council - Headstart for happiness (från albumet "Café Blue", 1984)
05. Nick Heyward - Blue hat for a blue day (från albumet "North of a miracle", 1983)
06. The Wild swans - Bringing home the ashes (från albumet "Bringing home the ashes", 1988)
07. Aztec camera - We could send letters (från albumet "High land, hard rain", 1983)
08. Sandie Shaw - Cool about you (från albumet "Hello angel", 1988)
09. Prefab sprout - Goodbye Lucillle #1 (från albumet "Steve McQueen", 1985)
10. The Pale fountains - Thank you (från singeln "Thank you", 1982)

Inga kommentarer: