måndag, mars 29, 2010

Naiva förhoppningar om Google



Emanuel Karlsten, Expressens sociala medier-redaktör, förlåter Google för deras kohandlande med yttrandefriheten. "Men det är ok nu. Det är förlåtet", skriver han med anledning av att Google inte längre gömmer regimkritiska sökresultat i Kina.

Karlsten tror att Googles beslut att stänga google.ch och omdirigera sökningarna till Hong Kongs ocensurerad sökmotor beror på att företaget "såg ett mer ärofyllt uppdrag: Att visa att det inte går att vinna över internet".

Ärofyllt? Man får sägas att Googles försök att positionera sig som it-ekonomins främste filantroper har lyckats om redaktör Karlsten missar det mest uppenbara i den här affären.

En mycket liten del av Googles enorma vinst 2009 kom nämligen från Kina. Den amerikanska sökmotorn har en marknadsandel på bara 36 procent i Kina. Jämför det med den kinesiska sökmotorn Baidu som har en marknadsandel 63 procent.

Om Googles halva vinst hade stått på spel, då företagets beslut att ta sin Mats ur den kinesiska skolan förmodligen inte varit lika lätt. För Google handlar affärerna i Kina om att tjäna pengar, inte att visa att internet är oövervinnligt.

Läs mer: Baidu's Gain from Departure Could Be China's Loss (NY Times), For Google, a Threat to China With Little Revenue at Stake (NY Times), Baidu Poised for Google's China Revenue (Red Herring)

4 kommentarer:

emanuelkarlsten sa...

Hej!
Några saker: Jag skriver ganska tydligt att "jag vill tro" att det var det ädla skälet.

Och jag tycker mig kunna ana det.
Givetvis får man inte monopol på en marknad bara för att man lägger till en nationell toppdomän. Men att ta en tredjedel på en av världen största och i framtidens mest betydelsefulla marknader är inte lite. Och att riskera att motsätta sig censuren är att peka finger åt regimen. Försvåra för att ta större marknadsandelar framöver.

Det är värt att hyllas tycker jag, oavsett eventuella andra motiv.

Daniel sa...

Google försökte få monopol på en marknad genom att gå en diktatur till mötes. Och när den marknadsstrategin inte fungerade drar man sig ur och spelar nu framgångsrikt hjälte i västvärlden.

2006 är inte länge sedan. Minnet av Googles agerande i Kina bör för lång tid framöver präglas av hur fegt och undfallande de agerat i närmare fem år.

emanuelkarlsten sa...

Jag tror man väljer hur man vill se det. En fiende eller någon god.
Jag var ganska tydlig i min bloggpost om att jag tyckte mig se något vackert i det.

Sedan tycker jag man får bedöma varje företag utifrån vad man tidigare vet. Jag tycker Google, utifrån det, är värda the benefit of the doubt, hur man översätter det till svenska.

Daniel sa...

Jag tycker inte man behöver göra frågan så svarvit. Google är ett företag som agerar efter den enda logik ett multinationellt företag kan agera utifrån - marknadsekonomin.

Det var marknadsekonomiskt logiskt att kohandla med den kinesiska diktaturen 2006, men det gav inte det utfall man hade hoppats på. Alltså gör man det som man år 2010 uppfattar som marknadsekonomiskt logiskt: drar sig ur Kina.

Den good-will man nu tjänar på det beslutet är säkert kul för Google, men motsvarar inte de vinster man hade hoppats göra i Kina när man etablerade sig där.