måndag, april 12, 2010

Män som inte kan hantera skjutvapen



Många har reagerat på en intervju med regissören Kjell Sundvall som publicerades i dagens Aftonbladet. Kvällstidningen har tittat närmare på det svenska filmutbudet och funnit att av 00-talets tjugo mest framgångsrika svenska filmer gjordes bara två av kvinnor.

Det som fått ilskan att väckas mot Sundvall är följande två pratminus:
"Det är ju inte mitt eller Colin Nutleys fel att de (kvinnliga regissörer, min anm.) gjort dåliga filmer som inte attraherar. Det får de ta ansvar för själva" och "Vi män gör mer spektakulära filmer med vapen och dramatik, vi vågar köra på. Kvinnor är försiktiga och gör smala filmer. De borde spotta upp sig och göra mer dramatisk film".

Många verkar ha stört sig på att Sundvall sätter likhetstecken mellan dålig och film som inte är kommersiellt framgånsrik. Och, visst sammanblandningen kan verka korkad men eftersom han är landets mest kommersiellt framgångsrike regissör kan han ju knappast resonera på annat sätt.

Skapar man text, film eller musik i syfte att sälja och dessutom åtnjuter kommersiell framgång - men avfärdas på kvalitetsmässig basis -kan ju knappast vara av annan åsikt än det man gör är bra.

Föreställ er att Max Martin skulle be om ursäkt på grund av att han gjort kommersiellt uppskattad musik när det finns kvinnliga producenter vars popproduktioner aldrig klättrat på hitlistorna. Det hade inte hänt.

Och varken Kjell Sundvall eller Colin Nutley ska behöva be om ursäkt för att de anlitas för att göra den ytliga popcornunderhållning som folk betalar för.

De som bär skulden i att kommersiellt framgångsrika filmer inte regisseras av kvinnor är SF, Nordisk film och alla andra storproducenter som inte vågar anlita en kvinnlig regissör när det ska göras fläskig action eller thriller.

* * *
Rätt intressant i sammanhanget kanske är en titt på den så kallade kvalitetsfilmen och de filmer som får kritikernas beröm snarare än folkets biljettpengar.

Efter att ha tittar närmare på de 175 filmer som mellan åren 2002-2009 fått högst snittbetyg (längre tillbaka sträcker sig inte Kritiker.se:s statistik) visar det sig 13 svenska filmer finns klarar sig. Och av dem har endast två, Tur och retur samt Drottningen och jag, regisserats av en kvinna.

Vad säger detta sorgliga facit om landets filmkritiker och våra kulturella finsmakare?

Läs mer: Kvinnliga regissörer är en förlustaffär (Aftonbladet), Gjorde du dålig film med könet, Kjell? (Aftonbladet).


Inga kommentarer: