onsdag, februari 09, 2011

Apropå riktat stöd

Ingvar Carlsson, statsminister 1986-91 samt 1994-96, i Tidningen Vi 2007:
De rika är det inget fel på, jag har aldrig känt något klasshat. Det är dåtidens avgiftsbelagda skola jag hatar. En sorteringsmaskin där studiebegåvade men fattiga sållas bort medan rika – begåvade eller inte – bara kan marschera vidare. Fortfarande hatar jag system som sorterar folk efter pengar, system som säger att redan välavlönade behöver bonus för att inspireras till stordåd i näringslivet medan fattiga skräms med neddragningar och skärpt kontroll för att de inte ska missköta sina jobb. Det är något djupt ologiskt i det. Något djupt omoraliskt.
Samma år som min pappa dör är vi två i klassen som ropas upp. ”Ni är befriade”, säger läraren. Vad det betyder? Att alla vet att just vi två inte har råd med skolavgiften. Vi är så fattiga att det allmänna får hjälpa till. Det är klart att det är pinsamt, det tycker alla. Men vad ska jag göra? Jag vill gå i skolan. Jag vill vidare.


Inga kommentarer: