torsdag, mars 17, 2011

Jag har fått jobb!


I går gjorde jag det offentligt, meddelade att jag fått ett nytt jobb. Det kanske är höjden av självbespegling, men jag tänkte att jag skulle berätta det här också.

I mitten av april kommer jag börja på Aftonbladet ledarredaktion för att vikariera som ledarskribent under våren och sommaren.

Det är, förstås, ett drömjobb på alla sätt. Aftonbladet är, tillsammans med Nya Ludvika Tidning, den tidning jag växte upp med. Enda sedan jag första gången vågade tänka tanken att jag ville skriva, bli journalist, så har Aftonbladet varit en drömd framtida arbetsplats.

Sedan är det ju det här med politiken. Aftonbladet är ju, som ni vet, oberoende socialdemokratisk. Jag känner jag mig hemma i det jag upplever vara den socialdemokratiska rörelsens kärna: avskyn mot klassamhället, strävan till jämlikhet och hopp om gemenskap, viljan till frigörelse på samverkans och solidaritetens grund.

Att för mig, med min bakgrund, ställa upp på sådant handlar lika mycket om känslor och moraliska värderingar som rationalitet och förnuft. Därför är jag också oerhört ödmjuk inför att få vara med och opinionsbilda på landets enda rikstäckande s-märkta ledarsida.

Nu kör vi.


Inga kommentarer: